veganism-and-pregnancy-myths-and-facts

Несъмнено бременността и майчинството са едни от най-личните и значими периоди в живота на всяка жена.  Създаването на новия живот от магията на зачеването до момента на първата ни среща с нашата рожбичка е време, изпълнено с много вълнение, трепет, емоции, очакване, нетърпение, но също така и с много неизвестни. Нормално е всяка бъдеща майка да бъде обземана от притеснения, понякога страхове за бебчето, за раждането, за първите дни и месеци на майчинството, особено ако за първи път ще става майка. Несъмнено всяка бъдеща майка, водена от своя майчин инстинкт и Любов към растящия в утробата й нов живот предприема редица промени в начина си на живот, за да износи здраво и жизнено бебче. Всяка жена, спрямо своята лична житейска философия, предприема и промени в хранителния си режим, за да осигури на своята рожба всички жизненоважни хранителни нутриенти, витамини, минерали и миркоелементи, необходими за неговото развитие. images-31Все повече хора избират вегетарианството, във всички негови форми, като свой начин на живот и хранене.  Все повече са и строгите вегетарианци, които изключват от менюто си всички продукти от животински произход. Когато обаче говорим за бременност и кърмене, много от дамите, избрали за себе си вегетарианския хранителен режим, изпитват известни съмнения дали могат само с растителна храна да осигурят на своето дете изцяло балансиран и питателен рацион. Целта на настоящия проект “Моето Здраво Веге Бебе” е именно да документираме и отразим развитието на едно веган бебе и да снемем съмненията от всички бъдещи майки и да ги убедим, че това, което е най-добро за нас, със сигурност е най-добро и за нашите деца!

veganПетя е веган. Тя не консумира никакви храни от животински продукти. Към момента Петя се радва на отлично здраве и бременността й протича повече от нормално.  След първите седмици, в които изпитваше естествения дискомфорт на началната бременност, Петя успешно премина през първите 3 лунарни месеца на своята бременност и нашето бебе премина от ембрион в плод или навлезе във феталния период от своето развитие. Феталният период завършва с раждането на бебето. Петя не приема никакви добавки, с изключение на фолиева киселина. Менюто й включва богатство от растителни храни, като особено внимание отделя на пресните плодове и зеленчуци. Поради естеството на сезона, Петя се старае да включва повече сезонни плодове и зеленчуци, като при възможност избира домашно отгледани, а ако не, то поне такива, с произход България. Освен пресните плодове и зеленчуци, разбира се Петя приема достатъчно и разнообразни варива, зърнени храни, ядки и семена.  Предстоят ни първите кръвни изследвания, както и първите снимки на коремчето на Петя, които ще публикуваме както тук, така и нашата фейсбук страница, за да станат достояние на всеки, който би проявил интерес.

vegan-pregnancy-and-nutrition-is-vegan-diet-safe-during-pregnancyЛично аз съм плътно и неотлъчно до Петя, с подкрепа, съвет и нужна професионална експертиза, когато се налага. Считам за своя лична отговорност, не само да следя за правилното развитие на нашето здраве веге-бебе, но посредством насоки за оптимален хранителен режим, да осигурим на Петя, не само лека и  безпроблемна бременност, но и да сме сигурни, че тя самата също набавя на тялото си всички необходими хранителни вещества, няма да развие никакви липси и дефицити, ще поддържа своето здраве по време на цялата бременност и ще е готова физически и психически за дългия период на кърмене, с който ще осигурим на нашето бебе най-пълноценната и полезна храна за неговото развитие.

А ето и нейният разказ за емоциите и преживяванията през тези първи 12 седмици от най-вълшебния период от нейния живот – нейната първа бременност!

13-weeks-pregnantНашето здраво веге-бебе вече е в тринадесетата седмица от своето бебешко съществуване на тъмно и топло и се развива със светкавична скорост. С размери от цели седем сантиметра, то вече е почти напълно оформено и дори някои от костите му вече започват да стават по-твърди. Първият преглед при лекаря ми минa успешно, видях малкото човече на ехограф, всички показатели засега са нормални. Тепърва предстоят няколко важни изследвания и много прегледи, с които ще следим развитието на бебето. От друга страна аз се чувствам все по-жизнена и свиквам с бремеността във всикчите й аспекти.

В началото не знаех какво точно се случва с тялото ми и какво предстои да се случва с него. Разбира се, изчетох тонове литература, изгледах часове видеа на бременни и майки, които разясняват различни дискомфорти и промени на тялото и се посъветвах с всяка майка, която познавам. Доста наивно си мислех, че бремеността е това вълшебно и приказно състояние на жената, в което тя сияе, привлича хубави неща в живота си, всички й се възхищават и новият живот в нея я прави спокойна, добра и уверена. Това може би донякъде се дължи на нереалистичните реклами, статии и филми за бремост и майчинство, така че съветвам всяка жена, на която й предстои да бъде майка, да изтрие от ума си онези  вълшебни впечатления, които има за тези девет месеца.  Да, чувството, че в теб се оформя едно малко ново същество, е прекрасно и наистина те вдъхновява да живееш по-пълноценно, но това е само едната страна на монетата и другата съвсем не отсъства при мен. Както всяко истинско нещо в живота, и тук има прекрасни и не толкова прекрасни моменти.

11-638Една от трудностите, които срещнах през тези първи седмици, беше липсата на апетит и силното гадене. При всяка жена е различно, но при мен гаденето беше целодневно и много силно. Беше ми трудно да се храня и в повечето случаи го правех просто защото знам, че трябва. Много храни, които по принцип обичам, от третата седмица започнаха да ме карат да изпитвам отвращение, а някои от тях все още не мога да ям, защото мозъкът ми отказва да ги приеме като нормална храна. Все пак бях достатъчно отговорна да намеря начин да си набавя необходимото количество калории, което в началото на бремеността не е много повече от обичайния прием на храна, може би около 200 калории отгоре. Това, което препоръчвам на бъдещите майки, които изпитват силно гадене, е да намерят начин в първата част на деня да приемат много калории в малки количества храна. За мен решението беше смутита. Няма по-лесен начин да си набавиш голямо количество енергия и то от полезни и разнообразни храни. Любимото ми калорийно смути, което все още си правя, защото е и страшно вкусно, се състои от  два банана, 1 круша, 3-4 смокини (докато все още има на пазара), 20-30 гр предварително накиснати бадеми или кашу, 3-4 сушени сливи или 3-4 сушени кайсии, 2-3 фурми, 1 с.л. какао, канела, 1 ч.л. семена от чиа, 50 гр кокосово или бадемово мляко. Аз лично замраззявам предварително бананите, защото ми харесва смутито да е студено. Това е идеална закуска, защото е не само високо въглехидратна, но и има достатъчно мазнини и белтъчини, както и витамини и фибри. Съдържа приблизително 700 пълноценни калории от нужни хранителни вещества и нито една калория не е излишна на тялото. Други храни, които хапвах през деня (и все още хапвам):151208112523hrani-izbqgvane-bremennost

  • Печени картофи с подправки
  • Ориз със зехтин и зеленчуци
  • Плодова салата
  • Паста с доматен сос, гъби, маслини и веган кашкавал
  • Сандвичи с маслинена паста, домати, кисели краставички, маруля и рукола
  • Сандвичи с домашна лютеница, пресни чушки и веган бяло сирене
  • Сандвичи с авокадо, домат, краставица и сусам
  • Зелен боб с картофи на фурна
  • Зелена салата с чушки, краставици, веган бяло сирене, ленено семе, лимонов сок и щипка морска сол (обикновено изяждам една голяяяма купа)
  • Овесени ядки с домашно сладко, фурми, намачкан банан и ябълка

Това са само част от храните, които вече ям, и около половината от нещата, които ми се ядяха през първите единадесет седмици. Пия много пресни фрешове от портокал, лимон, грейпфрут и всякакви други плодове. Цитрусите са особено полезни, защото киселият вкус намаля гаденето и около час след един портокалов фреш с лимон вече ми се хапва нещо, а също така хидратират тялото. Аз лично имах проблем с водата, беше ми много трудно да пия чиста вода, за това капвах няколко капки лимон в нея.

vegan_baby_one_piece_baby_bodysuit-r84207519658949e1b5b4cad93e8a87dc_jfh4t_324Разбира се, не се разминах и с постоянната умора. Някои дни се събуждах изтощена след 10 часов сън. Аз съм доста активен човек и това беше много неудобно за графика ми. Колкото и да е трудна промяната в личния живот и в навиците, препоръчвам на всички бременни жени да преосмислят ежедневието си и да решат кое е наистина важно да се свърши и кое е просто работа, която някой иска от тях. Аз прецених, че е най-добре да оставя на заден план ангажиментите, свързани с хора и работа, които не са първостепенни, за сметка на моето здраве и това на бебето. Първите три месеца формирането на плацентата и изграждането на тялото на новия човек наистина изпиват енегрията на майката и няма защо да се чувстваме виновни, че ни се спи и не можем да работим както преди. Първначално си мислех, че нищо няма да се промени и ще мога да работя както преди, даже с тогавашния ми работодател имахме план за увеличаване на работата и това съвпадаше с моите виждания и желания. Исках да работя и да съм страшно активна. С времето обаче и аз и той видяхме, че това няма да се получи и за доброто на всички трябваше да прекратим работните взаимоотношения. Не съжалявам, защото знам, че това е най-добре за мен сега и съветвам всяка бременна жена да подреди приоритетите си и да си освободи нужното време да си почива, най-малкото защото обратното води до стрес, раздразнение и негативни емоции, които определено не са от полза нито за бебето, нито за нея. Важно е да правим това, което ни доставя максимално удоволствие в момента и да не позволяваме компромиси с вътрешното си аз, независимо от това какви предразсъдъци имаме или как се притесняваме, че изглеждаме в очите на другите. Това, мисля, е и добър пример за бъдещото дете, защото трябва да учим следващите поколения да слушат интуицията си и собствените си усещания повече, отколкото критиката на външния свят и това как някой смята, че те трябва да изживеят живота си.

veganДруга неочаквана за мен промяна беше емоционалната нестабилност. Мислех, че хормоните полудяват чак в седмия – осмия месец, но съм била в голяма заблуда. Още от първите дни на зачеване нивата на хормоните се променят и колкото повече напредва бремеността, толкова повече това се усеща. Това е изпитание както за мен, така и за тези, които са най-близко до мен. Тези хора са най-често мъжът ми, майка и баща ми и ми и няколко приятели, които засега са достатъчно добри и търпеливи… за разлика от мен на моменти. Покякога обичам света и живота и всичко ми се струва красиво и въодушевяващо. Понякога една дума на мъжа ми ме кара да искам да се развикам и да му тръшна вратата под носа, да го заключа навън и да не го пусна поне десет дни. И най-често той не е виновен или поне е виновен толкова, колкото и аз. Слава богу предимството на променливото настроение е, че тези фази отминават бързо. Хубаво е да знаем, че това поведение е нормално и почти всяка бременна жена изпитва резки промени в емоционалното си състояние, а също е добре и близките ни да го знаят, за да бъдат подготвени и… да не ни взимат много насериозно.

veganprotein-2Не на последно място е критиката на хората. Тук под „хората” имам предвид роднини, приятели, познати и напълно непознати, голяма част от които вярват, че знаят как да живееш по-добре от теб, защото са на еди-колко си години, защото една позната казала еди-какво си, защото тяхната майка правила нещо или пък те правели нещо си, когато били бременни или защото били чели онази статия някъде си, където пишело еди-какво си. Ясно е, че хората имаме различни разбирания за живота и го живеем по различен начин. Единственото важно е, когато взимаме някакво решение от тук нататък, то да не бъде под влиянието на традиции, заучени вярвания и общи приказки, както и на наши собствени предразсъдъци, а да бъде информиран и отговорен избор. Няма начин да се съгласим с всички или всички да се съгласят с нас. Естествено, в моя случай основен проблем е начинът ми на хранене. Заради предразсъдъците си повечето хора отказват да погледнат реално на нещата и предпочитат да правят преценката си въз основа на стари навици и вярвания, които са се загнездили в ума им. За което не ги виня, защото всеки прави това в различни аспекти от живота си. Идеята обаче е да ставаме все по-осъзнати и да правим все по-осъзнати избори, а не машинални такива. В крайна сметка затова имаме разум, а не само очи и уши. Много хора се опитаха и все още опитват да ме обвинят, че не се храня както трябва и че ще повредя детето си. plant-calcium-2Най-лесният начин да се справя с това е да се опитам да обясня, че няма как да „лишиш” някого от нещо, когато му набавяш същите (дори повече и по-качествени) хранителни вещества, просто от различен източник. И че не е важно как изглежда храната, а какво съдържа, независимо кой какво вярва за правилното хранене. Аз се старая да не споря с тези хора, защото знам, че ако наистина се интересуваха от здравето на детето ми, щяха поне да ме изслушат и да видят моята гледна точка, която не само е подкрепена с факти, но е и доста разумна от чисто човешка позиция. А тези, които наистина искат аз и дедето ми да сме здрави, знам, че го правят от загриженост и това е техният начин да покажат, че се интересуват от това, което ми се случва. Във всички случаи е добре да не се натоварваме като навлизаме в излишни спорове и също да не взимаме твърде насериозно критиката на другите. А който не вярва – затова е тази поредица от статии. Информацията тук ще бъде доказателство за това колко адекватен и подходящ е веган начинът на живот за една бременна жена и за едно бебе.

И така, уверена и ентусиазирана започвам тринадесетата седмица от бремеността си. Чувствам се по-енергична, хапвам достатъчно, коремчето ми вече започва да расте и по-наблюдаделно око може да забележи разликата с предишното ми телосложение, наслаждавам се на малките неща, отделям време за себе си и за семейството, правя това, което ми носи удоволствие и ме кара да се чувствам пълноценна.

Write a comment