Дните се нижат един след друг и седмиците нарастват! Нараства и нашето здраво Веге Бебе! Коремчето на Петя все повече се оформя и тя се чувства все така отлично, все по-щастлива и все повече тръпне в очакване от предстоящата вълшебна първа среща с новия живот!

Аз също съм щастлива да бъда пряк, непосредствен свидетел на нормално протичащата веге бременност. Изборът на разнообразнa растителна храна осигурява на Петя ежедневен оптимален прием на всички жизненоважни хранителни нутриентни. Менюто й е богато и добре балансирано. Освен изобилие от свежи сезонни плодове и зеленчуци, които й осигуряват ежедневен прием на витамини, минерали, фибри, биофлаваноиди, ензими, Петя задължително включва в дневния си рацион богатства от варива – леща, зрял боб, зелен фасул, грах, нахут, зърнени- пълозърнест ориз, киноа, просо, житни – лимец, пшеница, овес, ръж.  Също така обожава и ядки – бадеми, кашу, орехи,  включително бразилски и американски, известен като пекан, макадамия, кедрови ядки, лешници, семена – лен, коноп, слънчоглед, сусам, мак, чиа, супер храни – сурово какао, годжи бери, кокос. Не пропуска и зеленолистните, като един от най-добрите източници на растителен протеин – спанак, рукула, магданоз. С трепет и вълнение очаква пролетта, за да обогати своето меню с новата реколта на сезонни плодове и зеленчуци.

Но нека “чуем” и нейния разказ!

16805307_10211741925004437_789424519_oДвадесет и втората гестационна седмица бележи началото на шестия месец. Както и очаквах, второто тримесечие е спокойно и не се чувствам по-различно от месец по-рано. Коремчето ми расте (и се забавлявам с погледите на пътниците в метрото, в които се чете неудобство от несигурността дали съм всъщност бременна жена или леко преяла на закуска жена). Настроението ми е приповдигнато, може би защото преди няколко дни официално сключих брак с партньора си и също така вече цялата история с бебето, което е истинско същество и ще се появи съвсем скоро (4 месеца!) на бял свят става все по-реална и започвам да се замислям за това как животът ми ще се промени, когато мъникът се роди. Все още не съм разбрала пола, защото отложих феталната морфология със седмица и половина заради сватбата, но няколко дни ме делят от това да разбера кого ще гледам в дома си след четири месеца – малка дама или малък гостодин.

Едно от нещата, които бях забравила да правя, беше да меря теглото си. Така или иначе лекарката ми ме мери на кантара в кабинета си всеки месец, когато отида на преглед. Вече съм 66.5 килограма – 10 килограма повече от обичайното ми тегло, което според нея е идеално за този период от бремеността. Знаейки, че бебето тежи едва около 500 грама в момента, и дори с плацентата, новото тегло на матката и околоплодните води вероятно не надвишава 2 килограма и половина, осем килограма звучат като немалко. Килограми-22Но си давам сметка, че също така кръвта в тялото ми е повече – може би около килограм, задържам повече вода, гърдите ми са уголемени, а също така съм качила мазнини в таза и бедрата. Новата ми “временна” фигура съвсем не ме притеснява и съветвам майките да не се стряскат от по-закръгленото си тяло по време на бремеността. Ако не качим малко количество мазнини и мускулна маса, тялото ни ще се изтормози да носи големия корем и това е напълно нормално явление. Разбира се, изключително важно е теглото ни да не е твърде високо, да не преяждаме и да не прекаляваме с вредната храна, да се стараем да набавяме хранителните вещества от най-пресните, чисти и вкусни храни – плодове, зеленчуци, варива, ядки, семена и кълнове (кълнове консумирам твърде рядко, но препоръчвам като част от добрата диета). И разбира се – изобилие от вода. Важно е да се знае, че във второто тримесечие бебето буквално изсмуква голямо количество минерали от тялото на майката, така че не е изключено да има дефицити на калций, желязо, магнезий и цинк. Неслучайно точно това съдържат и добавките за бременни. Но аз лично не смятам, че е необходимо да се приемат добавки, освен в краен случай. Моите изследвания показват, че всички минерали са в норма и това постигам чрез разнообразно растително хранене. Добре е да се знае, че дори да консумирате млечни продукти, противно на всеобщото лекарско мнение по темата, те са последната храна, която е препоръчително да приемате по време на бременност. Точно защото организмът има нужда от голямо количество калций, млечните продукти не влияят особено добре на костите в този период (че и по принцип). Малко информиране по темата ще ви доведе до заключението, че млякото не само не дава на тялото ни нужния калций, ами го и отнема от костите ни. Поради трудното разграждане на млечните продукти, които съвсем не са естествени за нашия организъм, понеже са храна за новородени от друг вид и нямат съвместимост с нашите ензими, тялото си е намерило начин да разгражда млечния протеин – като извлича калций от костите ни. Като добавим към това и че калцият от млякото е много по-трудно усвоим от калция от растителен произход, се получава едно нелогично прекомерно консумиране на млечни продукти, което масово лекарите препоръчват и бременните жени следват. Аз си набавям всички минерали от зеленолистни зеленчуци, семена и ядки. Растителните минерали се усвояват много по-лесно и в много по-големи дози от организма ни. И така, дори в шести месец на бремеността си, аз не страдам от дефицити и нямам нужда от добавки. Ключът е в разнообразното съзнателно хранене. 🙂

Интересно нещо, което забелязах, е че косата ми расте много по-бързо от обикновено, а кожата ми е по-гладка и чиста от всякога. Не съм сигурна кое точно играе ролята тук, но за растежа на косата предполагам са хормоните, а хубавата кожа вероятно дължа на повечето кърв в тялото си.

Разбира се, краката ми често се подуват, но това не е болка за умиране. Почивам си повече и когато съм вкъщи, ги вдигам нависоко.

Не е отминала съвсем и умората. Определено не мога да мина с осемте часа сън на нощ и имам нужда от час-два сън и през деня. Това е сладко изнивение да си поспивам в следобедните часове, но си е почти наложително, защото ако не го направя, се чувствам изтощена и неспособна да върша ежедневните си задачи, да уча и работя качествено.

Едно от най-хубавите неща в момента е, че бебчето вече съвсем видимо рита и дори мъжът ми успя да го усети. В този период на бремеността то основно спи, но в няколкото часа, в които е будно, не спира да си играе и да се движи, което много ме радва. Освен, че знам, че всичко с него е наред, това ме кара да осъзнавам връзката си с него и също така да общувам мислено с него (а понякога дори и на глас). Моето бебче рита и ми показва, че съществува и се развива!

Нещата, които избягвам, са преработени храни, алкохол и кофеин. От време на време си позволявам половин чаша червено вино – нямаше как да не кажа наздраве на сватбата си! Това не е проблем, стига да не се случва твърде често, разбира се, а и виното трябва да е качествено.

Стремя се да се движа, храня се пълноценно, спя достатъчно, виждам се с приятели и прекарвам време с любимите хора, чета хубава литература и гледам хубави филми, слушам любимата си музика и правя всичко възможно да мисля позитивно, да съм спокойна и щастлива. Смятам, че това е рецептата за здрава майка и здраво бебче. 🙂

Comments 2

  1. Евгени
    февруари 20, 2017

    Бледичка ми се виждате или това е от светкавицата?

    1. Яна Данаилова
      февруари 21, 2017

      Такава си е Петя! Ето и линк със снимка от един ретрийт преди бременността, с тен 🙂 ТУК

Write a comment